Залізничні цікавинки

Станиславів кінця ХІХ – першої третини ХХ століття був важливим залізничним вузлом Галичини. Саме тут розміщувалася Дирекція залізниць (тепер – головний корус медінституту). Залізниця була прокладена через Станиславів у 1866 році при побудові лінії Львів-Ходорів-Станиславів-Чернівці. 1 вересня 1866 року потяг Львів-Чернівці прибув у у Станиславів – місто вступило в еру залізничних перевезень, повідомляє 0342.ua  з посиланням на  Галицький кореспондент 

Пропонуємо цікаві факти із «залізничного» життя Станиславова.

Від світанку до заходу сонця. В австрійський період рух пасажирських поїздів відбувався тільки вдень. З настанням темряви поїзди зупинялися на станціях і пасажири йшли на нічліг у наперед визначені готелі, чи в приватні оселі. Вранці у визначений час пасажири поверталися до поїздів і продовжували подорож. Такий графік встановлювався для безпеки руху, а також для комфорту подорожуючих. У польський період поїзди почали рухатися і в нічний час.

Попередник рейкового автобуса. Влітку 1936 року на вітці Львів-Коломия почав курсувати потяг «моторово-експресовий», або ж «Люкс-торпеда». Зовні це був вагон обтічної циліндричної форми, який рухався без паротяга за допомогою дизельного двигуна. Новий потяг відзначався високою комфортністю для пасажирів і швидкістю не поступався сучасним рейковим автобусам (більше 100 км/год). Люди спеціально приходили на залізницю, щоб побачити це найновіше досягнення залізничної техніки.

Комфорт понад усе. Пасажири подорожували у вагонах трьох класів. Найбільш комфортними були вагони першого класу, проте навіть найнижчий третій клас не поступався сучасному плацкарту. Загальних вагонів не було і з’явилися вони тільки в радянський період. Найбільшою популярністю користувалися вагони третього класу, якими мандрувало до 80 % пасажирів. Вагони другого класу обирало до 18 %, а з найбільшим комфортом їздило

тільки до 2 % пасажирів. І справа тут була не тільки у більшій оплаті за проїзд у комфортніших вагонах, при продажі білетів строго враховувався соціальний стан подорожуючого. Білети третього класу навіть продавалися в окремій касі.

Престижна «колійова» робота. Залізнична служба вважалася однією з найпрестижніших в Галичині. І це було справді так. Працівники отримували зарплату значно вищу від середньої, форменний одяг, вугілля, оплачувану відпуску, безкоштовні квитки для себе і родини, державну пенсію. Інколи залізничники могли отримати навіть службове житло.

Не менш престижною була робота в «Цісарсько-королівських головних машинних майстернях у Станиславові» – тепер локомотиворемонтний завод.

У міжвоєнний період штатні працівники майстерень отримували 250-290 злотих, тимчасові – до 150 злотих при середній зарплаті у краї – 100 злотих на місяць. Раз на квартал ремонтники отримували інфляційну доплату.

Працювали робітники по 8 годин на день, мали один вихідний на тиждень, надурочні роботи гарно оплачувалися, а щорічна відпустка могла досягнути 24 днів. Вихідними були релігійні та державні свята. У 30-х роках ХХ століття майстерні забезпечували роботою більше 2 тис. працівників.

Проте на «колійову» роботу у польський період старалися брати тільки поляків, а українців часто звільняли під різними приводами.

Залізнична катастрофа. Найбільш трагічним випадком у Станиславові в 20-х роках ХХ ст., безумовно, була залізнична аварія, яка відбулася на лінії Хриплін-Станиславів 9 листопада 1928 року. При густому тумані снятинський пасажирський поїзд № 322 в’їхав у чортківський пасажирський поїзд № 1312, який затримався перед семафором. Частково пошкодилися паровоз потягу № 322 та два вагони потягу № 1312. З пасажирів 2 особи знаходилися в тяжкому стані і відправлені в лікарню, а 36 осіб отримали легкі ушкодження. Із працівників залізної дороги ушкодження отримали 6 кондукторів та машиніст потягу № 322. Одразу на місце аварії прибув рятунковий потяг з 4 лікарями та санітарами, які надавали першу

допомогу. Також медична допомога надавалася в лікарських амбулаторіях Станиславова. Для тих пасажирів, які могли продовжити подорож, було виділено спеціальний потяг до Львова. Залізничний рух швидко відновився. Поліція взялася за розслідування причин аварії.

Станиславів історія вокзал залізниця
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
120 переглядів в серпні
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, обговорення, вияснення цікавих питань

Пригоди
Напередодні, 18 серпня, невідомий поранив двох бійців спецроти Нацполіції. Пригода трапилась в приміському селі Крихівці. Аби зловити стрілка, у Франківську оголошували план перехват. За неофіційною інформацією, стрілка вже затримали. Бійці перебувають у лікарні. Офіційних коментарів ще не було - обставини події з’ясовуються.  За попередньою інформацією, бійці спецроти Нацполіції отримали поранення через конфлікт двох груп осіб. Потерпілі - учасники АТО. Ч...
Суспільство
Калушани зняли відео, як будівничі нового калуського фонтана випробовують водограй на площі Героїв. Як відомо, офіційний запуск фонтана відбудеться наступної п’ятниці, 24 серпня, на День Незалежності, пишуть Версії. Вартість будівництва фонтана на площі Героїв становить близько 2 млн 750 тис. гривень. Читайте також: Що треба знати і яким бачити Вічевий майдан? ФОТО
Суспільство
КП “Центр розвитку міста та рекреації” та ініціатива “ S2DIO ” 24 серпня кличуть іванофранківців на вечірку у міському парку. Вона стартує о 19-ій годині на пірсі водойми поблизу “Лебединого озера” . Тут буде облаштована відпочинкова зона та музичний супровід. “Пропонуємо затишну атмосферу в літньому парку, танцювати на пірсі під запальні ритми вінілового звучання, немов на узбережжі моря чи зручно посидіти з друзями”, – запрошують організатори. Читайте та...
Суспільство
Три церкви у Хотимирі – мурована в центрі села при шляху, дерев’яна на скелі у так званих Берегах і костел при в’їзді в село згоріли майже одночасно, коли у 1916 році тут проходив фронт Першої світової війни. Німецька артилерія обстрілювала російське військо, розташоване в селі. Тоді згоріли три святині, багато хат, та і людей чимало загинуло. А ще одну церкву за кілька століть до того зруйнували татаро-монголи. Знаходилась вона в урочищі Сільце. Як стверд...
Суспільство
Портал ukraine-is склав рейтинг найкрасивіших пішохідних вулиць України. До списку потрапила й франківська "стометрівка". Як відомо, "стометрівкою" називають частину вулиці Незалежності, що має пішохідний статус. Її довжина 410 метрів. Це перша за хронологією пішохідна вулиця України, адже такою вона стала ще наприкінці 80-х років ХХ сторіччя. Довідково. Перша пішохідна вулиця в світі з’явилась в місті Роттердам в 1953 році. В Україні першою з’явилась вули...
Суспільство
Сьогодні в Україні святкують Преображення Господнє або Яблучний Спас. Це - друге свято. Перше відзначають 14 серпня – Медовий Спас, а третій - Горіховий – 29 серпня. У цей день, за біблійними переказами, Ісус показав апостолам свою божественну силу. Він повів їх на гору Фавор і там преобразився: його обличчя засяяло, а одяг став білим, як світло. Вранці уце свято вирушають до церкви й освячують яблука та інші фрукти нового врожаю. Цими плодами прийнято при...
Пригоди
Протягом доби, 18 серпня, рятувальники Прикарпаття отримали 6 викликів через агресивних комах. Так, за даними управління з питань цивільного захисту ОДА, виклики надійшли: - о 10.10 год. м. Івано-Франківськ, вул. Г.Хоткевича надано допомогу по знешкодженню гнізда з шершнями; - о 10.15 год. м. Тисмениця надано допомогу по знешкодженню гнізда з шершнями; - о 10.46 год. Рожнятівський р-н, с. Сливки надано допомогу по знешкодженню гнізда з шершнями. - о 13.49...
Екологія
У мережі з'явилось відео, як прикарпатські ведмеді ласують смаколиками "від пуза" у Центрі реабілітації диких тварин Галицького національного природного парку. Відео, що опублікували у Фейсбук-спільноті "Eco-Halych: Wildlife Rehab Реабілітація дикої природи", назбирало вже кілька тисяч переглядів. "Дякуємо, дорогі друзі! Завдяки вашій фінансовій підтримці наші ведмеді можуть поласувати смаколиками "від пуза"! Діна надає перевагу малині більше, ніж кавуну –...
Спорт
"Прикарпаття" продовжує проходити неприємний період знайомства з Першою лігою, зазнавши вже четвертої поразки в п'яти матчах. Цього разу франківці поступилися в Миколаєві однойменному клубу. Як і в попередніх трьох випадках все завершилося з рахунком 0:1 для команди Володимира Ковалюка. Можливо, господарі повели в рахунку вже до перерви, проте здорово на останньому рубежі "Прикарпаття" діяв новачок команди Андрій Новак, який кілька разів врятував свою кома...