• Головна
  • Вибір методики для навчання дітей читання
Новини компаній
13:50, 30 листопада 2023 р.

Вибір методики для навчання дітей читання

Новини компаній

Поради щодо вибору ефективних методів та використання вправ, які допомагають у навчанні дитини читанню

Одним із найважливіших, але й непростих процесів є навчання дітей читанню. Щоб заохотити тих, хто не любить читати, педагогам потрібно знайти і впровадити цікаві підходи та стратегії.

Вибір методики для навчання дітей читання, фото-1

Важливість навчання дітей читання

Читання – це низка навичок, які дитина опановує шляхом наполегливої праці. Окрім вивчення літер та складання з них слів та речень, важливим також є розвиток пам’яті, щоб запам’ятати прочитане та вміти пояснити зміст.

Які навички розвиває читання у дітей:

  • формування і збільшення словникового запасу, розвивається мовлення;
  • розвиток уяви – слова візуалізуються в образи, кожна дитина створює образи персонажів по-своєму;
  • розвиток логічного мислення, уміння встановлювати і розуміти причинно-наслідкові зв’язки;
  • читання допомагає розвивати у дітлахів патріотизм, норми моральності, емпатією; дитина вчиться оцінювати події, вчинки героїв, розрізняє добро і зло, хороше й погане.

Вивчення інших предметів неможливе без уміння читати. Для опанування будь-якої науки необхідно читати різну літературу для поглиблення знань та розвитку у вибраній галузі.

Найпоширеніші методики навчання читання

Щоб навчити дітей читанню сьогодні використовуються сучасні та дієві методи:

  • Класичні прийоми звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти. Дитина вчиться розрізняти почуті звуки у словах, вчиться асоціювати їх з письмовими зображеннями. Перший етап – читання по складах, а потім поєднання їх у слова. Більшість педагогів скептично ставиться до правильності цього методу, але він часто використовується при навчанні дітей читанню в більшості навчальних закладів.
  • Кубики Зайцева. Ця методика вчить читати по складах. 52 кубики, на яких написані склади з 1-2 літер на позначення різних звуків, відрізняються кольором та розміром. На кубиках поєднуються букви у різних варіаціях: голосна і приголосна, приголосна і м’який знак, одна голосна або одна приголосна. Діти не витрачають час на вивчення літер, а запам’ятовують їх під час гри. Однак у школі дитина, що вчилася читати за цією методикою, може відчувати труднощі при фонематичному розборі слова.
  • Картки Глена Дормана. Діти вчаться запам'ятовувати цілі слова. На картці з одного боку намальована картинка, а з іншого – слово. Щоденних занять по 3-5 хвилин достатньо, щоб дитина почала читати. Але надалі можуть виникати проблеми з грамотністю.
  • Читання за методом Монтессорі (інтуїтивне). Тактильне та зорове сприйняття літер допомагає вивчати і запам’ятовувати їх. Ця методика добре підходить для домашнього навчання.

Не важливо, який метод використовувати, важливо не поспішати. Для кожної дитини властивий власний, зручний для неї, темп. Необхідно спостерігати, робити висновки, змінювати методики, якщо дитина відчуває труднощі.

Використання вправ для поліпшення навичок читання

Від знайомства з першими літерами до повноцінного читання дитина проходить довгий і нелегкий шлях. Наступним кроком після освоєння основних навичок правильно читати слова буде навчання малюка розумінню значення окремих слів, змісту речень та всього тексту. Дитина повинна уміти виділяти головну думку, переказувати прочитане, давати змісту власну оцінку.

Приклади вправ для відпрацювання навичок читання:

  • Проходження лабіринту. Відстежувати шлях необхідно тільки очима, не допомагаючи собі пальцем чи олівцем.
  • Запитання і відповіді. Дитина читає відповіді на запитання. Таким чином покращується увага та пам’ять, розвивається навичка розуміння сенсу прочитаного.
  • Скоромовки – ефективна вправа для покращення дикції та вимовляння складних звуків. Починати краще повільно, чітко промовляючи кожен звук. З кожним повтором пришвидшувати темп. Рекомендується повторювати скоромовку у різному темпі по 5 разів.
  • Розвиток дикції й артикуляції. У вправах задіяні нижня щелепа і нижня частина щік. Особливу увагу слід приділяти губам. Розтягування губ у широкій посмішці, рухи губами, ніби малюючи різні фігури, витягування губ уперед, розтягнути губи й показати зімкнені зуби.
  • Концентрація уваги, покращення пам’яті. Можна використовувати картки з назвами кольорів, написаних іншим кольором. Наприклад, слово «червоний» написано жовтими літерами. Дитині потрібно назвати не слово, а колір тексту.
  • Таблиці Шульте. На картці хаотично розташовані числа від 1 до 25. Для ускладнення використовуються різні кольори цифр. Ця вправа покращує концентрацію, увагу, пам’ять, підвищують здатність сприйняття інформації.

З покращенням швидкості читання підвищується здатність мозку обробляти інформацію. Але багато читати зовсім недостатньо. Для покращення когнітивних функцій потрібно постійно розвивати увагу, пам’ять, мислення та мовлення.

Слід щоденно приділяти виконанню вправ 30-60 хвилин, роблячи обов’язкові перерви на фізичну активність чи ігри. Всі необхідні навички читання бажано опанувати до закінчення початкової школи. В цьому допоможуть корисні та ефективні вправи, що містить підручник Українська мова та читання за 4 клас.

Вчимося читати, граючи

Діти дошкільного та першачки важко сприймаю серйозні вправи, навчання втомлює, дитина відволікається. Використання ігрових методик дозволяє цікаво провести час, адже вони поєднують корисне з приємним.

Ігри для зацікавлення дитини читанням:

  • Гра в пазли. Великий аркуш, на якому написана велика і яскрава літера, розрізати на декілька квадратних чи трикутних елементів. Запропонувати дитині скласти пазл.
  • Картинки з різними предметами. Роздивляючись зображення, попросіть дитину знайти і назвати предмети на запропоновану літеру.
  • «На що схожа літера». Написати букву і поміркувати з дитиною, на що вона схожа. Запропонувати малюку щось домалювати.
  • Меморі. Ця гра допомагає розвивати пам’ять та легко запам’ятовувати літери. Набір містить по дві картки з однією буквою. Перед дитиною їх розкладають зображенням вниз. Учень має перевертати картки по черзі, називати відкриту букву і відшукати їй пару.

У кожної методики є плюси і мінуси. Жодна з них не буде ефективною, якщо дорослі, педагоги чи батьки, не зможуть зацікавити дитину в читанні та не будуть систематично та наполегливо допомагати малюку в опануванні цієї необхідної навички.

Джерело: https://childdevelop.com.ua/news/11736/

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
live comments feed...