• Головна
  • Що змінилося від початку транспортної реформи в Івано-Франківську?
18:00, 17 січня 2017 р.

Що змінилося від початку транспортної реформи в Івано-Франківську?

Франківські перевізники планують знову підняти тариф на перевезення пасажирів. Проте, настрої мерії не на їхню користь. У 2015 році в Івано-Франківську розпочалася так звана транспортна реформа. Тоді, в обмін на підвищення проїзду у маршрутках громадськості обіцяли ряд "покращень". Але на сьогодні, окрім як зміни схеми маршрутів громадського транспорту, появи великогабаритних автобусів та відслідковування маршруток за допомогою GPS-трекерів, якості надання послуг з перевезення не спостерігається. 

Початок, як її називають, транспортної реформи (бо повноцінною реформою це назвати важко) був ще в червні 2015 року. Тоді ще транспортними питаннями міста займався Департамент комунального господарства, транспорту і зв'язку на чолі з Михайлом Смушаком. А вже з лютого 2016-го було створено окреме управління транспорту і зв'язку, очільником якого став Олег Ганчак, пише 0342.ua.

У березні 2015-го постало питання підняття плати за проїзд до 4 грн, хоча, як зазначав на громадських слуханнях Ігор Сенчук (тоді заступник начальника Департаменту ЖКГ, транспорту і зв’язку) середня собівартість перевезення одного пасажира у Франківську становила 6,25 грн. Тоді учасники громадських слухань погодилися, що плату за проїзд в громадському транспорті треба підвищити, але тільки в обмін на підвищення якості послуг, зокрема й обладнання всіх маршрутних автобусів міста GPS-трекерами.

Та як же ж повинен формуватися тариф на проїзд? Згідно наказу Міністерства транспорту і зв'язку України від 17.11.2009 №1175, розрахунок тарифів здійснюється відповідно до запланованих на рік (на підставі фактичних) обсягів транспортної роботи, характерних для даного виду перевезень перевізника в регіоні, та кількості перевезених пасажирів з використанням економічно обґрунтованих планових витрат, визначених з урахуванням вимог законодавства, на підставі галузевих норм, ставок податків і зборів (обов'язкових платежів), прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у плановому періоді. До розрахунку тарифу включається і плановий прибуток, необхідний для розвитку перевізника і сплати ним податкових зобов'язань. Іншими словами, у тариф закладаються витрати на паливо, мастильні матеріали, шини, акумуляторні батареї (включаючи транспортно-заготівельні витрати), амортизація, ремонтні роботи, витрати на оплату заробітної плати працівникам, витрати на отримання ліцензій, дозволів, проведення державних технічних оглядів тощо.

Тарифи на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які здійснюються у звичайному режимі руху, розраховуються за формулою:


(S (п) + П (п)) - Д (і)

Т(м) = --------------------------------------, грн/пас.

Q (п)

де:

  • Т (м) — тарифи на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які здійснюються у звичайному режимі руху;
  • S(п) — планова річна собівартість послуг (у грн) 
  • П(п) — плановий річний прибуток від надання послуг (у грн) 
  • Q(п) — запланований річний обсяг перевезень пасажирів; обґрунтовується перевізником на підставі фактичних показників роботи або встановлюється за результатами обстеження пасажиропотоків;
  • Д(і) — планові річні чисті доходи від інших видів діяльності, які пов'язані із наданням послуг.

Встановлення GPS-трекерів, закупівля форми для водії, друк паперових проїзних квитків, встановлення відеокамер та відеореєстраторів й інші - все це інші складові. які можуть включатися у тариф, але не є визначальними.

Вже з тарифом на проїзду у 4 грн, наприкінці серпня 2015 року іванофранківцям представили нову маршрутну карту громадського транспорту міста, яка почала діяти з 1 січня 2016 року. Як наслідок, скоротилася кількість самих маршруток, натомість збільшиться кількість великогабаритних автобусів та тролейбусів. Відповідно, аби забезпечити нові маршрути, у жовтні 2015-го виконком провів новий конкурс для перевізників. Щоправда не останній. У серпні 2016-го конкурс проводили ще на кількох маршрутах міста. 

ЧИТАЙТЕ: Як відбувається конкурс на перевезення пасажирів у громадському транспорті Івано-Франківська.

З початком дії нової маршрутної схеми у місті, між перевізниками та виконкомом був укладений договір, який передбачає низку обов'язків перевізника. А таких 43 пункти. Одні виконуються, інші - ні. Зокрема, в умови конкурсу заклали досить прогресивні речі — великогабаритні автобуси, трекери, відеореєстратори, електронний квиток тощо. З перерахованого перевізники вже обладнали автобуси GPS-трекерами, за допомогою яких мешканці міста можуть відслідковувати рух маршруток на сервісі Dozor, а управління транспорту і зв'язку відслідковувати роботу водіїв. Також здійснюється й безкоштовне перевезення пільговиків у період з 10 до 16 години, на маршрутах з'явилися й великогабаритні автобуси. Було чимало галасу й навколо форми одягу водіїв та обілечування пасажирів. Проте, ця ідея, як бачимо — провалилася. 

Якщо говорити про проїзні квитки, то окрім обілечування пасажирів перевізник повинен був би мати у своєму штаті як мінімум по 2-є контролерів, які б перевіряли оплату пасажирами проїзду та наявність прокомпостованих квитків.

Що змінилося від початку транспортної реформи в Івано-Франківську?, фото-1

Чи бачили ви хоча б одного контролера? Питання риторичне. Та й ажіотаж навколо обілечування вже вщух. 

Сьогодні, 17 січня, на оперативній нараді у міського голови вже вкотре піднімалося питання щодо впровадження електронного проїзного квитка. Таке нововведення також передбачене Договором. Після того, як виконком визначить виконавця послуг з впровадження та функціонування системи електронного квитка у місті, перевізники повинні будуть укласти угоду з даним виконавцем та впродовж місяця за власні кошти обладнати кожен автобус електронним компостером та іншим обладнанням для забезпечення роботи системи. Цю ініціативу передали КП "Електроавтотранс", який вже через два тижні повинен відзвітувати про стан справ по даному питанню. 

Але так, як у нас пасажири умудряються "напхатися" у вже і без того переповнену маршрутку, то проїзд у ній по електронному квитку виглядатиме приблизно так:

16128940_408742736140470_2052376178_n (1)

16128940_408742736140470_2052376178_n (1)

До слова, у планах Михайла Смушака було обладнати всі маршрутки wi-fi-доступом до мережі Інтернет. Цей пункт також прописаний у Договорі:

4

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Учням франківських шкіл і училищ роздали проїзні квитки

У Договорі є й пункт, який передбачає уніфікований зовнішній вигляд автобусів, а саме: містити логотип герб міста Івано-Франківська, а після розробки логотипу міста — логотип та бути пофарбований в офіційні кольори міста, а також містити напис "Громадський транспорт міста Івано-Франківська" на українській та англійській мовах.

Що змінилося від початку транспортної реформи в Івано-Франківську?, фото-3

Все це було б красиво, але є Закон України "Про рекламу", який дозволяє розміщення реклами на транспорті, чим і користуються перевізники. Закон має більшу вагу, аніж Договір. Згідно Закону, розміщення реклами на транспорті погоджується лише з власниками об'єктів транспорту або уповноваженими ними органами. При погодженні розміщення реклами на транспорті втручання у форму та зміст реклами забороняється. 

Окрім того, щоб якісно перемалювати один автобус, перевізнику доведеться викласти близько від 500 доларів США. А відбивати витрати доведеться звичайним пасажирам у якості вищої плати за проїзд. Важливіше покращувати якість перевезення, а не змінювати кольори машин.

Ще є один важливий пункт у Договорі — дійсний він був до 31 грудня 2016 року. Але при умові, що впродовж 2016-го року перевізник виконав зобов'язання щодо оновлення автопарку згідно конкурсної пропозиції перевізника, цей договір автоматично продовжується до 31 грудня 2020 року.

Що змінилося від початку транспортної реформи в Івано-Франківську?, фото-4

Великогабаритні автобуси повинні були з'явитися на маршрутах: №22 (10 машин), перевізник ТзОВ «Корида-Транс»; №28 (8 машин) і №40 (10 машин), перевізник ПП Сохан В.І.; №38 (2 машини), перевізник ПП Аннюк Й.В.; №27 (6 машин), перевізник КП «Електроавтотранс». У перші дні 2017-го року Олег Сохан публічно заявив, що пустив на 28-й маршрут 8 великогабаритних автобусів: "МАN" та "Mercedes". Проте, у виконкомі заявляють, що перевізник не виконав  інвестиційного зобов’язання умов договору по маршруту №28, а відтак, виконком має намір розірвати договір на перевезення пасажирів. Відповідний проект рішення вже опублікований на сайті МВК.

Як би там не було, але зміни є. Хоча й не такі поспішні. Чи не щодня у соцмережах франківці скаржаться на якість обслуговування перевізниками. А найчастіше останні порушують графіки, за що отримують штрафи. За період 2016 року було складено близько 100 актів про порушення умов договору. Відтак, до бюджету міста у вигляді штрафів перевізники сплатили близько 85 000 грн. З початку 2017 року — таких актів вже понад 20-ть. 

"Я не виправдовую роботу перевізників. За порушення кожен отримує штраф. Але якщо зараз розірвати договора з усіма недобросовісними перевізниками, то кому від цього буде краще? Хто буде обслуговувати маршрути, поки на виконком подаватимуться  проекти рішень про оголошення нових конкурсів. Пригадуєте, як у травні 2014 всі перевізники міста вийшли на страйк? Та комунальний транспорт ледве справлявся. Ми робимо усе можливе, аби забезпечити місто маршрутами. Але є і збиткові для перевізників маршрути за які вони не хочуть братися. Ми проводимо конкурс, а ніхто не подається. Бо перевізникам не вигідно, — зауважує Олег Ганчак. — Коли розроблялася ця реформа, слід було дотримуватися тих змін з коригуванням незначної частини маршрутів. Є рішення які були поспішними, є й успішні. На сьогодні у нас є три взірцеві маршрути, які курсують без порушень і до пізньої години. Це маршрути за №21, №22 та №24. До слова, у перспективі, планується запровадження похвилинного графіку курсування маршрутних автобусів. А оскільки саме ці три маршрути гарно себе зарекомендували, то з них, скоріше за все, і почнемо впроваджувати нововведення".

Поставало питання і запровадження нічних маршрутів. Але, на жаль, і це перевізникам не вигідно, не окупно. 

"У нас не буде такого пасажиропотоку вночі, аби покрити цей маршрут, людей буде не багато. Навіть, якщо громадськість погодиться на ціну у 10 гривень за проїзд, виникає наступне завдання — знайти перевізника. І тут же ж питання — по якому саме маршруту його пускати, адже повинен бути зв'язок усіх районів? 

"Нічні маршрути — це потреба громадян. І було б добре, якби це був комунальний маршрут. Можна ж запустити нічні тролейбуси. Якщо місто хоче щось зробити для громади добре, то це має робитися з бюджету, який формує громада", — зазначає очільник УТіЗу.

Провал це чи успіх транспортної реформи в Івано-Франківську, у кожного на це власна думка. Що залежить від працівників управління - те вони намагаються робити. За порушення умов договору — штрафують, за систематичні порушення — розривають договора. Хотілось би ошатнішого вигляду водіїв, поваги до пасажирів, тепла і чистоти у автобусах. Але це у договорі поки не прописано. За це вже відповідає перевізник, водій і самі ж пасажири. Бо чисто там, де не смітять...

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Івано-Франківськ #новиниІвано-Франківська #транспортнареформа #маршрутки #автобуси #громадськийтранспорт
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
live comments feed...