• Головна
  • Перезапуск ДАІ: чи повернуться з новими інспекторами хабарі на дорогах?
16:00, 19 січня 2017 р.

Перезапуск ДАІ: чи повернуться з новими інспекторами хабарі на дорогах?

Міністерство внутрішніх справ запевняє, що країні терміново потрібна служба аналогічна розформованій ДАІ. Мовляв, патрульні фізично не справляються з усім об'ємом покладених на завдань. Проте є підстави вважати, що в основі такого рішення лежить зовсім не турбота про безпеку на дорогах.

З січня МВС розпочинає відбір бажаючих служити в Дорожній патрульній поліції – новий підрозділ Департаменту патрульної поліції, який займеться наведенням порядку на дорогах. А влітку перші патрулі почнуть курсувати по основних трасах країни.

Ця структура перебере на себе покладені зараз на патрульну поліцію обов'язки стежити за порядком на дорогах. Заступник голови Нацполіції Олександр Фацевич пояснює таке рішення зростанням аварійності у зв'язку з тим, що у патрульних занадто багато обов'язків, і вони не встигають контролювати ще й сферу дорожнього руху.

За інформацією начальника Департаменту патрульної поліції Євгена Жукова, загалом в дорожню поліцію планують набрати 2600 чоловік, з них 600 будуть працювати у Києві та області. Всього для забезпечення патрулювання доріг міжнародного і національного значення планують задіяти 324 патрулі.

Офіційно перший етап процесу формування нового аналога ДАІ почнеться з додаткового набору в патрульну поліцію Сарн, Умані та Кривого Рогу. А остаточно штат сформують до кінця року.

Проте у всій цій офіційній інформації непоясненим залишився один важливий момент. За словами заступника голови Нацполіції Костянтина Бушуєва, до функціональних обов'язків співробітників дорожньої поліції належить забезпечення безпеки дорожнього руху. Також вони будуть реагувати на всі кримінальні події, виявлені на ділянці патрулювання.

Це означає, що дорожня поліція займатиметься тим же, що й нинішня патрульна поліція. У такому разі, чому виникла необхідність виділити її в окрему структуру, якщо по факту це не більше ніж збільшення штату патрульної поліції плюс розширення адміністративного апарату?

У всій цій затії є ще один тривожний фактор. Кандидати на посаду співробітників дорожньої поліції проходитимуть тестування. Передбачається, що до нього будуть допущені як новачки, які ніколи не служили у силових структурах, так і колишні даішники та співробітники спецпідрозділу «Кобра».

У цьому процесі є дві слабких ланки: екс-даішники і власне члени конкурсних комісій з відбору кандидатів у дорожню поліцію. У перших занадто великий багаторічний досвід справляння платежів з водіїв. Другі дискредитували себе ще під час так званої переатестації, допустивши до роботи в Нацполіції безліч корумпованих екс-міліціонерів. І зараз ніщо не вказує на те, що ситуація не повториться.

Добре забуте старе

Плани сформувати ідеальну дорожню поліцію не нові, і наразі до найдрібніших подробиць повторюється ситуація одинадцятирічної давності.

Після Помаранчевої революції президент Віктор Ющенко своїм указом ліквідував ДАІ за корупцію, що не піддавалася викоріненню. Тоді припускали з нуля сформувати Державну службу безпеки дорожнього руху з новим штатом і якістю роботи. У той же період на трасах ліквідували всі стаціонарні пости ДАІ.

Через два роки після цього указу, в 2007-му, в керівництві МВС зрозуміли, що без даішників життя не складається. Саме тоді почали розповзатися чутки про те, що за призначення на посади в структурі ДАІ платять сотні тисяч доларів, а багатомільйонний грошовий потік від поборів на дорогах тягнеться від рядових інспекторів і спрямовується до київських кабінетів вищого міліцейського начальства.

Поки злі язики розносили ці плітки, інспектори повернулися на дороги. Як пояснювали тоді в міністерстві – через зростання аварійності на дорогах. Одночасно з цим суттєво підвищили штрафи за порушення правил дорожнього руху.

А оскільки хабарі на дорогах прив'язувалися до рівня офіційного штрафу, то й побори на дорогах виросли в кілька разів. Пропорційно зріс грошовий потік, що йшов до Києва, заповнивши фінансову діру в кишенях чиновників внаслідок дворічної відсутності інспекторів ДАІ.

Водночас на допомогу інспекторам, що наводили порядок на дорогах, пообіцяли систему відеоспостереження і фотофіксацію порушень.

Цей ланцюжок перервався тільки в 2014-му. Знову Майдан, і знову ідея ліквідувати ДАІ, співробітники якої на той час не лише отримали славу запеклих хабарників, а й відчайдушно допомагали утриматися на плаву режиму Януковича під час Революції Гідності.

В умовно оновленому МВС декларували, що функції ДАІ повністю візьме на себе патрульна поліція з нових людей і старих кадрів, що пройшли переатестацію.

У постанові Кабміну №476 від 08.07.2015 чітко вказано, що ДАІ буде виконувати свої функції виключно до моменту формування патрульної поліції. Після цього всі функції даішників переходять до патрульних поліцейських. А 18 листопада 2015 року уряд своєю постановою ліквідував Державтоінспекцію.

Однак немов під копірку, події сьогодні розвиваються за тим же сценарієм, що й після першого Майдану. Щоправда, відбувається все набагато швидше. Всього півроку знадобилося керівництву МВС, аби відчути дискомфорт від відсутності на дорогах інспекторів ДАІ.

Спочатку в міністерстві почали натякати, що у патрульних і без того велике навантаження, і вони не встигають стежити ще й за порядком на дорогах. А тут дуже вчасно прийшла міністерська статистика – аварійність зростає.

Якщо в 2015 році, коли на дороги виїхала нова патрульна поліція, загальна кількість ДТП знизилася на 12% (в середньому за добу по країні фіксували 368 ДТП з 11 загиблими та 86 травмованими), то за підсумками 2016 року з тією ж патрульною поліцією аварійність зросла на 16% (щодня в середньому 413 ДТП з 8 загиблими та 89 травмованими).

Єдиний логічний висновок з цієї ситуації в МВС зробили блискавично: країні потрібен аналог ДАІ, і чим швидше, тим краще. І знову все пішло за вже відпрацьованим дев'ять років тому сценарієм: термінова підготовка до повернення на дороги інспекторів дорожньої поліції з одночасним підвищенням штрафів за порушення ПДР. І, звичайно ж, з черговими обіцянками, що цього разу вже точно впровадять систему відеофіксації.

Поки залишається лише здогадуватися про справжні причини такої стурбованості керівництва МВС відсутністю на дорогах когось подібного до даішників. Однак за аналогією з досвідом минулих років відразу згадуються методи роботи інспекторів та фінансові ланцюжки від рядового співробітника до вищого керівництва.

Пригадуються безвідносно до нинішньої стурбованості керівників міністерства відсутністю аналога ДАІ. Хоча дуже багато факторів вказують на те, що це не лише ідейна стурбованість безпекою на дорогах.

Чи в безпеці справа?

За даними МВС загальна чисельність поліцейських, не рахуючи співробітників апарату, становить близько 100 тисяч осіб. З них нових співробітників, які раніше ніколи не служили у силових органах, близько 13 тисяч – тобто 13% від загальної кількості.

Решта – це переатестовані або взагалі приховані від переатестації міліціонери. Зокрема й екс-даішники, які досі разом зі своїм колишнім главою Сергієм Будником перечікують смутні часи у складі Поліції охорони, яка переатестації не підлягає.

За аналогією з таким скрупульозним відбором гідних служити в Нацполіції, найімовірніше, буде проходити й відбір у дорожню поліцію. Власне, свідоцтв того, як працюють комісії МВС з відбору гідних кандидатів, було більш ніж достатньо. І всі вони зводяться до єдиного правила: весь процес відбувається під повним контролем радників Арсена Авакова. А роль запрошених представників громадськості грають статисти з підконтрольних МВС громадських організацій.

Опираючись на вихідні дані, немає підстав вважати, що якщо в дорожню поліцію за аналогією з Нацполіцією пройде 80% екс-даішників, то роками налагоджена система поборів на дорозі припинить існування. А про те, наскільки чітко й грамотно її було налагоджено, стало відомо вже на перших етапах співбесід колишніх інспекторів ДАІ, які хотіли служити в Нацполіції.

Вони відверто розповідали про те, що за негласними законами ДАІ інспектор зобов'язаний був щодня здавати своєму безпосередньому начальнику чітко обумовлену суму готівкою. Той передавав частину виручки своєму начальству – і так по ланцюжку аж до МВС в Києві. Причому цю інформацію підтверджували як рядові співробітники, так і міліцейські чини середньої ланки.

При цьому всі розмови міністерського керівництва про те, що в процесі роботи поліцейських недобросовісні та корумповані співробітники відсіються, фактами не підтверджуються.

Наприклад, у червні 2015-го з показовим скандалом Аваков звільнив за хабарництво всіх співробітників ДАІ Миколаївської області. Потім виявилося, що не зовсім звільнив, а тимчасово вивів за штат 237 співробітників. І після так званої переатестації і перевірки 206 з них знову повернулися на дороги виконувати свої обов'язки.

Про результати «відсіву» свідчать й інші факти. Наприклад, влітку того ж 2015 року стало відомо, що в Новій Каховці Херсонської області інспектори збирають данину з водіїв фур за безперешкодний проїзд.

Взимку того ж року в Чернівецькій області підтвердилися схожі факти: стягування данини з водіїв інспектори поставили на конвеєр і не гребували навіть брати хабарі продуктами.

У вересні 2016 року схожа інформація прийшла із Запоріжжя. І це лише ті випадки, які стали широко відомими завдяки журналістам і опублікованим кадрам прихованої відеозйомки.

Тепер залишається зіставити факти, проаналізувати, чим закінчилася спроба ліквідації ДАІ після Помаранчевої революції, почитати свідчення незалежних учасників атестаційних комісій про те, як відбувається набір в поліцію, аби зрозуміти – дорожню поліцію формують не лише для забезпечення безпеки на дорогах.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Івано-Франківськ #новиниІвано-Франківська #ДАІ #повернення #МВС #причини #хабарі #корупція
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
live comments feed...