Скільки коштує в Україні "бути бізнесменом"

Уже другий рік поспіль бізнес позитивно оцінює зміни у регуляторному середовищі. 
Однак в Україні все ще погано з отриманням сертифікатів та санітарних висновків, регулюванням експорту, адмініструванням та сплатою податків.

В середньому 27,4 тис грн витрачали малі та середні підприємства в Україні у 2016 році, аби працювати легально. Саме стільки коштує дотримання регуляторних вимог для цього сегмента бізнесу. У 2015 році цей показник був вищим — 29,7 тис грн. Передусім — через витрати, з якими стикалися підприємці під час перевірок.

Проте зниження вартості ведення бізнесу відбулося не завдяки спрощенню регулювання, а внаслідок зменшення середнього розміру підприємств. Отже, у 2016 році регуляторний тягар в перерахунку на одного працівника в Україні зріс.

Такі дані оприлюднили представники Інституту економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕДПК) за результатами дослідження бізнес-середовища України "Щорічна оцінка ділового клімату". Проект фінансує підпорядковане американському уряду Агентство США з міжнародного розвитку (USAID).

Очікування поліпшилися

Автори звіту опитали 1 851 представника малого та середнього бізнесу. Зокрема — керівників 1 324 підприємств — юридичних осіб та 527 фізичних осіб-підприємців в усіх регіонах України, за винятком АРК, Севастополя та ОРДЛО.

1cba421-------------6

4dcd0ec-------------5

Низький попит посів перше місце серед перешкод для зростання малого та середнього підприємництва у 2016 році. Він витіснив на друге місце несприятливу політичну ситуацію, яка була головною перешкодою у 2015 році.

У той же час центральний індекс дослідження, індекс ділового клімату, дорівнює +0,06 за шкалою від -1 до +1. Він зріс на п'ять пунктів порівняно з 2015 роком, коли його значення становило +0,01. Основні складники індексу — очікування та оцінка підприємцями поточної ситуації, плани розвитку бізнесу на наступні два роки.

7934b6a-------------4

e7c05d2-------------3

Ведення бізнесу дорожчає

Особливе місце в дослідженні посідають непрямі витрати малих та середніх підприємств, пов'язані з бюрократичними перепонами з боку державних органів. Порівняно з 2015-2016 роками вони суттєво зросли.

1. Державна реєстрація тривала у середньому 5,7 дня і коштувала 380 грн. Враховуючи тривалість процедури, можна говорити про загальну вартість державної реєстрації на рівні 1 680 грн (у 2015 році — 1 011 грн).

2. У 2016 році ліцензії мали 30,5% фірм сектора (у 2015 році — 31,3%). 64,1% підприємств мають строкові ліцензії із середнім терміном дії 3,7 року. Зменшення загальної вартості ліцензії (13 048 грн у 2016 році порівняно з 14 713 грн у 2015 році) пов'язано із скороченням непрямих витрат — тривалості процедури.

3. Сертифікували продукцію або послуги у 2016 році 15,8% респондентів (у 2015 році — 20,7%). Загалом сертифікація коштувала 12 990 грн, з них 5 343 грн — пряма вартість, решта — непрямі витрати, еквівалентні 15,2 дня (у 2015 році — 14 381 грн і 6 263 грн відповідно, тривалість процедури — 14,3 дня).

4. Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи знадобився 15,6% підприємств (у 2015 році — 17,6%). Загальні витрати на отримання санітарно-гігієнічного висновку становили 7 937 грн, з них пряма вартість — 2 130 грн, тривалість — 8,8 дня (у 2015 році фірми сплачували в середньому 2 673 грн і витрачали дев'ять днів, що в перерахунку становило 9 537 грн).

5. Порівняно з 2015 роком у 2016 році зросла частка підприємств, які перевірялися принаймні одним органом (51,2% та 68% відповідно). Зросла й кількість оштрафованих фірм (60,7% у 2016 році проти 34,7% у 2015 році).

Разом з тим, загальна вартість перевірок зменшилася: 27 325 грн у 2016 році проти 40 938 грн у 2015 році. Насамперед це пов'язано із зменшенням сум, які підприємства сплатили у вигляді штрафів, конфіскацій та неофіційних платежів.

6. 3 огляду на частоту та пов'язані витрати — часові та грошові у формі штрафів або неофіційних платежів — найбільш обтяжливими для малих та середніх підприємств залишаються перевірки державної податкової інспекції.

7. Загальна вартість дотримання регуляторних вимог у 2016 році становила 27 412 грн і виявилася меншою за показник 2015 року — 29 761 грн.

Ця сума включає прямі і непрямі витрати, пов'язані з державною реєстрацією, ліцензуванням, сертифікацією, санітарно-гігієнічним регулюванням, державним наглядом, та обчислена з урахуванням рівня покриття тією або іншою процедурою.

8. На сплату податків у 2016 році фірми витратили в середньому 24,9% доходу (у 2015 році — 27,3%). Витрати підприємств у формі податків зростають з розміром компаній і пов'язані з організаційно-правовою формою (витрати ФОП, пов'язані з оподаткуванням, майже вдвічі менші, ніж витрати юридичних осіб).

9. Основними проблемами, пов'язаними з адмініструванням податків, залишаються нестабільність податкового законодавства, розмір штрафних санкцій за помилки, ставки податків та зборів, часті зміни форм податкової звітності.

Оптимізм бізнесу зменшився

9baf461-------------2

fc7a899-------------1

Уже другий рік поспіль бізнес позитивно оцінює зміни у регуляторному середовищі. Він позитивно відгукується про зміни у процедурі реєстрації бізнесу та ситуацію з перевірками. Оцінка процедур, пов'язаних з початком користування приміщеннями, у 2016 році мала негативне значення, а в 2017 році змінилася на позитивну.

В Україні все ще погано з отриманням сертифікатів відповідності та санітарних висновків, регулюванням експорту, адмініструванням та сплатою податків.

Що не так з реформами

Проведене опитування дозволяє описати сектор малого та середнього підприємництва України і зрозуміти його структуру.

"Можна проводити багато реформ, змінювати закони, але якщо підприємець не відчуває змін, то щось відбувається не так. Наш індекс показує, що саме треба виправити, аби реформи рухалися у правильному напрямку", — каже Кузяків.

Економічна правда
Івано-Франківськ новиниІвано-Франківська бізнес ФОП
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
340 переглядів в грудні
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань. Адміністрація сайту попереджає, що коментарі з використанням ненормативної лексики, пропагандою насилля та образою честі та гідності будуть видалятися.

Суспільство
4 грудня у свято св. апостола Андрія Первозванного, до однойменного храму УГКЦ в м. Долина завітали хлопці та дівчата, які носять ім’я славного апостола Андрія. Загалом, працівники міської ради, зафіксували рекорд міста Долини у кількості 66 Андріїв та Андріан в одному місці в один час. Про це повідомив о. Ігор Ліпчанський, прес-секретар Долинського протопресвітеріату УГКЦ. Школярі та дорослі поспілкувалися з сотрудником храму о. Ігорем Ліпчанським, який р...
Новини компаній
Шведсько-українська ІТ-школа Beetroot Academy в Україні 4 роки. Тут викладають практикуючі розробники та дизайнери, серед партнерів – регіональні та міжнародні ІТ-компанії, а навчання проходить у дружній атмосфері. Влітку 2018 року Beetroot Academy підписала договір партнерства зі Швецією. Через три роки за підтримки Швеції в Україні буде вже 20 академій. У лютому у Beetroot Academy починається новий семестр. Що таке Beetroot Academy Засновники школи – шве...
Пригоди
Пригода сталася сьогодні, 15 грудня в селі Уторопи на Косівщині. Про пригоду повідомив в мережі ФБ активіст Віталій Мацьоцький:  Це не зйомки чергової частини фільму "Пункт призначення", це ДТП яке щойно сталось в с. Уторопи, Косівського р-ну, - коментує чоловік Водночас у коментарях до допису заступник начальника косівської поліції Віталий Пономаренко написав:  Дзвінок на лінію 102 про це ДТП не надходив, втім після отриманої інформації в мережі направили...
Суспільство
Із 15 грудня до 15 січня триває сезон подачі на ґранти від громадського ресторану Urban Space 100. Проекти, що подаються на конкурс, мають бути некомерційними, приносити користь місту та реалізовуватися в  Івано-Франківську. Сума ґранта — необмежена.  Для того, щоб взяти участь у конкурсі, потрібно: 1.     Зайти на сайт ресторану та ознайомитися з умовами програми. 2.     Завантажити ґрантову заявку та заповнити її. 3.     Зняти коротке відео про свій прое...
Кримінал
До служби «102» надійшло повідомлення від 25-річної молодої жінки про те, що в автобусі №21 викрали її гаманець, де було 150 євро, 35 польських злотих та 60 гривень. Ще одне повідомлення про крадіжку надійшло від 41-річної жінки про те, що у її 16-річної дочки в автобусі №23 викрали гаманець, де були 400 гривень та паспорт громадянина України ID карта. Будьте обережні! Читайте також: На Прикарпатті затримали квартирних злодіїв, які перебували у розшуку. ВІ...
Пригоди
Вчора, 14 грудня, близько 19:30 на вулиці Довженка в Івано-Франківську трапилася дорожньо-транспортна пригода. Сьогодні в управлінні патрульної поліції Івано-Франківської області розповіли подробиці цієї аварії. Свідок повідомив патрульним, що коли вийшов з магазину Заравшан, почув свист коліс від гальмування. Він побачив, як автомобіль “Great Wall” рухаючись по Довженка в бік “Сільпо”, здійснив зіткнення з маршруткою. Після цього джип врізався у стовп на...
Суспільство
Служба автомобільних доріг у Івано-Франківській області інформує, що з 13 на 14 листопада тривалий снігопад ускладнив рух транспорту на дорогах загального користування державного значення Івано-Франківщини. Перші тривожні сигнали надходили з Рогатинського району – ділянки дороги Н-09 Мукачеве-Львів, від Рогатина до межі з Львівською областю. Підрядне підприємство, яке відповідає за експлуатаційне утримання доріг, задіяло необхідну техніку і матеріали, і на...
Суспільство
Міська рада на сьогоднішній сесії розгляне проект рішення про коригування детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків для учасників АТО в районі ТЦ «Арсен», пишуть Версії з посиланням на Побудовано. У проекті рішення йдеться про те, щоб міська рада виступила замовником розроблення містобудівної документації та забезпечила врахування громадських інтересів під час розроблення містобудівної документації. Чит...
Суспільство
Міська рада Івано-Франківська створила нове комунальне підприємство "Благоустрій" зі статутним капіталом 25 млн грн. Нове підприємство буде виконувати роботи та надаватиме послуги з утримання і обслуговування об’єктів та елементів благоустрою, які передадуть йому на баланс. Підприємство буде виконувати поточний та капітальний ремонт цих об’єктів. В обслуговування КП "Благоустрій" планують передати тротуари, міжбудинкові проїзди, сквери та інші об’єкти благ...