
17:13, 1 лютого 2016 р.
Українська влада шукає спосіб відкласти внесення змін до Конституції України про «особливий статус» Донбасу
Щоб відтермінувати голосування парламенту за зміни до Основного Закону згідно із Мінськом-2, які передбачають децентралізацію (і містять пункт про «особливості місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей»), народні обранці вибрали мудрований спосіб – подали звернення до Конституційного Суду з проханням офіційно роз'яснити положення 155-ї статті Конституції «на наступній черговій сесії Верховної Ради України».
Подання, яке парламентарі внесли минулого тижня, підписав 51 обранець, усі з провладної коаліції, переважно з БПП. Законодавці просять трактувальників Основного Закону розтлумачити, означають слова «наступна» й «чергова» безпосередньо наступну за номером сесію після тієї, на котрій законопроект був попередньо схвалений, чи будь-які інші наступні сесії. Без цього законодавці нібито не можуть визначити кінцевий термін внесення змін до Конституції. Строго до кінця січня, чи аж восени?
Прагнення якомога далі відтягнути «день Конституції» у Президента України пояснюють відсутністю реального прогресу у виконанні Мінських угод з боку Росії та бойовиків. Мовляв, як тільки він буде помітний, процес реформування КУ продовжиться, - пишеЗК.
Однак зміна Конституції – один із головних пунктів мінських домовленостей. Відтак, його невиконання – привід звинуватити саме Україну в зриві «мінського процесу». Причому як з боку Росії, яка, зважаючи на це, може посилити наступ. Так і з боку Заходу, що неодноразово наголошував на необхідності «прискорення виконання Мінських угод».
Чи виправдано ризикує Україна, зволікаючи із правками до Основного Закону, «ЗК» запитав у народного депутата України від Блоку Петра Порошенка Ігоря НАСАЛИКА, народного депутата України від партії «ВОЛЯ» Юрія ДЕРЕВ’ЯНКА та експерта Інституту політичної освіти Олександра СОЛОНТАЯ.
– Зважаючи на всі можливі наслідки, чи підтримуєте ви відтермінування змін до Конституції, і чому?
Ігор НАСАЛИК:
Я не погоджуюсь з тим, що зміни до Конституції треба вносити вже, навіть якщо цього вимагає Захід. Хворобу завжди оцінюють по симптомах. А їх ми бачимо – Росія бере під централізований контроль всі військові угрупування на окупованій території. Тому прийняття змін до КУ напряму пов’язані з реалізацією основних пунктів Мінських угод спочатку країною-агресором. А це вивід військової техніки, зупинення вогню, обмін заручників, допуск ОБСЄ і т. ін. Без цього зміни до Основного Закону прийматися не будуть.
Росія зараз теж не в найкращій ситуації. Санкції, дефіцит бюджету загрожує Росії катастрофою. І там це розуміють. Це є стимулом виконання Мінських угод з боку РФ.
А взагалі ми повинні дати собі відповідь на запитання: Донецьк і Луганськ, які зараз окуповані росіянами, це українська земля, чи ні? Якщо так, то в цих умовах українському Донбасу потрібен не особливий статус в Конституції, а окремий закон про функціонування місцевого самоврядування.
Юрій ДЕРЕВ’ЯНКО:
Ініціювання АП такого звернення 51 нардепом до Конституційного Суду – свідчення відсутності 300 голосів за зміни до Конституції з особливостями місцевого самоврядування на Донбасі на останній тиждень цієї сесії.
Рішення Конституційного Суду не оскаржується і є трактуванням Конституції, її положень. Тому яким воно буде, так ми і будемо вчиняти.
Росія не буде посилювати наступ, оскільки: для Росії дуже важливо зняти санкції, а в разі будь-якого наступу вони тільки посиляться. Санкції є руйнівними для Росії; українська армія зараз більш боєздатна, ніж рік-два назад. Тому ніяких практичних наслідків, в тому числі ухвалення змін до Конституції, такий наступ не забезпечить!
Олександр СОЛОНТАЙ:
Відкладення змін до Конституції – це добре за будь-яких обставин. Я не маю надій, що в найближчі роки зміниться кількість окупованих міст та районів на користь України, тому тут, на жаль, позитиву немає. Також я не вірю в збільшення окупації, адже у випадку наступу російських військ, зміни до Конституції взагалі будуть скасовані, а питання «особливостей» на Донбасі взагалі зникне. Тому якнайпізніше прийняття змін до Конституції, якщо його пов’язувати з війною з Росією, нових загроз Україні не несе.
А от плюси від перенесення голосування є. Наприклад в питаннях самоврядування. Зміни до Конституції передбачають, що до місцевих виборів в жовтні 2017-го року місцеві адміністрації зберігаються, а Президент отримує право зробити з голів ОДА та РДА одночасно префектів. Це право надається Президенту одразу після схвалення змін до Конституції і має максимальний термін дії до 1 березня 2018-го року. До цього часу обласні та районні адміністрації мають бути скасовані. Замість них новообрані в жовтні 2017-го року обласні та районні ради сформують виконавчі комітети. Так-от, чим пізніше будуть схвалені зміни до Конституції, тим менше часу буде в руках Адміністрації Президента мати губернаторів-префектів та керівників-префектів районів в одній особі. Мені незрозуміло, чому автори тексту Конституції запроваджують префектів раніше, ніж скасовують адміністрації, але зрозуміло, що чим менше часу між прийняттям змін до Конституції та місцевими виборами-2017, тим краще. Минулого року влада побоялася зробити комплексну реформу самоврядування, час був втрачений. Найкращий варіант для країни зараз – це прийняти зміни до Конституції прямо напередодні місцевих виборів, тобто в 2017-му році.
– Чи може голосування за зміни до КУ стати причиною розпаду коаліції та перевиборів до Верховної Ради України?
Ігор НАСАЛИК:
Про розпад поки що не йдеться. Навпаки, на погоджувальній раді в понеділок я почув, що Радикальна партія хоче назад в коаліцію… Зараз йде мова про зміну коаліційної угоди як такої, для того, щоб вона відповідала термінам і тим реформам, які найближчим часом мають бути реалізовані в країні.
Юрій ДЕРЕВ’ЯНКО:
– Коаліція існує формально. Вона навіть за бюджет в повному складі не голосувала. Дві фракції з чотирьох не голосували за бюджет.
Як відомо, не всі фракції коаліції будуть голосувати за ці зміни до Конституції і не всі депутати з коаліційних фракцій це підтримають. Але голосування за зміни до КУ не стане причиною розпаду коаліції, тим більше, що коаліція складається з депутатів, а не фракцій.
Олександр СОЛОНТАЙ:
Так, звісно може. Якщо Порошенко «дотисне» зміни до Конституції, то коаліція припинить існування в нинішньому вигляді. Вже зараз можна сказати, що коаліції нема де-факто, а тоді вона зникне і де-юре. Є два варіанти подій. Перший – для голосування за зміни до Конституції буде залучено «Опозиційний блок», «Відродження», «Волю народу». В такому разі «Батьківщина» і «Самопоміч» покинуть коаліцію. Буде нова коаліція або позачергові вибори. В тому ж випадку, якщо зміни до Конституції провалять або відкладуть, то, можливо, коаліція зможе переформатувати уряд і тоді склад влади залишиться той самий.
Я нагадаю, що сьогодні в Україні при владі БПП «Солідарність», «Народний фронт», «Самопоміч» та «Батьківщина». Але в найближчий час можливі нові зміни. Зокрема, в 2015-му році «радикали» Ляшка перейшли в опозицію, а «Опозиційний блок», «Відродження», «Воля народу», які формально хоч і перебувають в опозиції, але реально дали свої голоси за питання генерального прокурора, бюджет, Конституцію тощо, показавши готовність повернутися до влади.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
Пол Ратт та Джек Блек вирішили власноруч перезняти культовий фільм. Про що буде нова “Анаконда” та чому всі її так чекають?
Новини компаній
15:00
23 грудня
1 Гбіт/с – новий стандарт швидкості Укртелеком
Новини компаній
11:00
23 грудня
10:04
23 грудня
07:15
23 грудня
Оголошення
20:42, 12 грудня
09:22, 20 грудня
19:17, 23 грудня
13
11:39, 11 грудня

Коментарі