Залізничні цікавинки

Станиславів кінця ХІХ – першої третини ХХ століття був важливим залізничним вузлом Галичини. Саме тут розміщувалася Дирекція залізниць (тепер – головний корус медінституту). Залізниця була прокладена через Станиславів у 1866 році при побудові лінії Львів-Ходорів-Станиславів-Чернівці. 1 вересня 1866 року потяг Львів-Чернівці прибув у у Станиславів – місто вступило в еру залізничних перевезень, повідомляє 0342.ua  з посиланням на  Галицький кореспондент

Пропонуємо цікаві факти із «залізничного» життя Станиславова.

Від світанку до заходу сонця. В австрійський період рух пасажирських поїздів відбувався тільки вдень. З настанням темряви поїзди зупинялися на станціях і пасажири йшли на нічліг у наперед визначені готелі, чи в приватні оселі. Вранці у визначений час пасажири поверталися до поїздів і продовжували подорож. Такий графік встановлювався для безпеки руху, а також для комфорту подорожуючих. У польський період поїзди почали рухатися і в нічний час.

Попередник рейкового автобуса. Влітку 1936 року на вітці Львів-Коломия почав курсувати потяг «моторово-експресовий», або ж «Люкс-торпеда». Зовні це був вагон обтічної циліндричної форми, який рухався без паротяга за допомогою дизельного двигуна. Новий потяг відзначався високою комфортністю для пасажирів і швидкістю не поступався сучасним рейковим автобусам (більше 100 км/год). Люди спеціально приходили на залізницю, щоб побачити це найновіше досягнення залізничної техніки.

Комфорт понад усе. Пасажири подорожували у вагонах трьох класів. Найбільш комфортними були вагони першого класу, проте навіть найнижчий третій клас не поступався сучасному плацкарту. Загальних вагонів не було і з’явилися вони тільки в радянський період. Найбільшою популярністю користувалися вагони третього класу, якими мандрувало до 80 % пасажирів. Вагони другого класу обирало до 18 %, а з найбільшим комфортом їздило

тільки до 2 % пасажирів. І справа тут була не тільки у більшій оплаті за проїзд у комфортніших вагонах, при продажі білетів строго враховувався соціальний стан подорожуючого. Білети третього класу навіть продавалися в окремій касі.

Престижна «колійова» робота. Залізнична служба вважалася однією з найпрестижніших в Галичині. І це було справді так. Працівники отримували зарплату значно вищу від середньої, форменний одяг, вугілля, оплачувану відпуску, безкоштовні квитки для себе і родини, державну пенсію. Інколи залізничники могли отримати навіть службове житло.

Не менш престижною була робота в «Цісарсько-королівських головних машинних майстернях у Станиславові» – тепер локомотиворемонтний завод.

У міжвоєнний період штатні працівники майстерень отримували 250-290 злотих, тимчасові – до 150 злотих при середній зарплаті у краї – 100 злотих на місяць. Раз на квартал ремонтники отримували інфляційну доплату.

Працювали робітники по 8 годин на день, мали один вихідний на тиждень, надурочні роботи гарно оплачувалися, а щорічна відпустка могла досягнути 24 днів. Вихідними були релігійні та державні свята. У 30-х роках ХХ століття майстерні забезпечували роботою більше 2 тис. працівників.

Проте на «колійову» роботу у польський період старалися брати тільки поляків, а українців часто звільняли під різними приводами.

Залізнична катастрофа. Найбільш трагічним випадком у Станиславові в 20-х роках ХХ ст., безумовно, була залізнична аварія, яка відбулася на лінії Хриплін-Станиславів 9 листопада 1928 року. При густому тумані снятинський пасажирський поїзд № 322 в’їхав у чортківський пасажирський поїзд № 1312, який затримався перед семафором. Частково пошкодилися паровоз потягу № 322 та два вагони потягу № 1312. З пасажирів 2 особи знаходилися в тяжкому стані і відправлені в лікарню, а 36 осіб отримали легкі ушкодження. Із працівників залізної дороги ушкодження отримали 6 кондукторів та машиніст потягу № 322. Одразу на місце аварії прибув рятунковий потяг з 4 лікарями та санітарами, які надавали першу допомогу. Також медична допомога надавалася в лікарських амбулаторіях Станиславова. Для тих пасажирів, які могли продовжити подорож, було виділено спеціальний потяг до Львова. Залізничний рух швидко відновився. Поліція взялася за розслідування причин аварії.

Станиславів історія вокзал залізниця івано-франківськ цікавинки пасажирські перевезення
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
214 переглядів в листопаді
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань. Адміністрація сайту попереджає, що коментарі з використанням ненормативної лексики, пропагандою насилля та образою честі та гідності будуть видалятися.

Суспільство
27 листопада у МПК "Народний дім" відбудеться благодійний чемпіонат із брейк-дансу за участю різних танцювальних колективів нашого краю. Зібрані кошти спрямують на лікування Христинки Шкіринець. Деталі розкажуть організатори заходу.
Пригоди
У Калуші 15 листопада суд виніс вирок чоловіку, який побив Свідків Єгови їхнім же стендом.  Як інформують «Вікна», інцидент стався ще 4 липня 2017 року. Свідки Єгови перебували на одній із вулиць міста. Там вони проводили проповідування вчень Біблії та безоплатно розповсюджували релігійну літературу, яка знаходилась на спеціально пристосованому дерев’яному стенді.  Того ж дня, близько 13.30 обвинувачений, знаючи про приналежність вищевказаних осіб до реліг...
Пригоди
ДТП трапилася 21-листопада близько 17:20 на проспекті неподалік жіночої консультації, інформує Калуський формат. Літня жінка хотіла перебігти дорогу. Переходу в тому місці не було. Пані виходила з-за автомобілів у кишені для парковки. Водій мікроавтобуса Mercedes-Benz Vito не помітив її і збив. Жінка померла на місці. Наразі на місці ДТП напрацює поліція.
Суспільство
Традиційно в рамках дня студента в Івано-Франківську відбувається “Галицький бал”.  Ініціаторами цього заходу виступають саме студенти.  Цього року це вже 13 “Галицький бал”. Музичний супровід забезпечують муніципальний естрадно-симфонічний оркестр під керівництвом Валерія Чикириса. Ведучими балу Тетяна Осадчук і Тарас Василюк, танцмейстер – Василь Васірук. Дрес-код для всіх учасників заходу звични: для дам – довга вечірня сукня, а для кавалерів костюм з к...
Пригоди
Опівночі 21 листопада в карпатському селі Шепіт (Косівський район Івано-Франківської області) перекинулася вантажівка «ЗІЛ-131» з вантажем лісу.  Як повідомляє прес-служба поліції, 32-річний водій машини загинув на місці, а два його пасажири відбулися переляком. Всі вони місцеві жителі, пише Zaxid.net". фото Нацполіції  Куди і звідки везли деревину вночі, встановлюється.   За фактом аварії розпочато кримінальне провадження за ч. 2 ст. 286 Кримінального код...
Суспільство
Франківська Велошкола в мережі повідомила, що підготувала для франківців 8 безкоштовних занять. “Є серед нас ті, хто продовжують використовувати велосипед за будь-якої погоди? Впевнені, що є. А вже точно знайдуться охочі поглибити свої знання у вмілому та безпечному пересуванні на велосипеді. А як щодо отримання базових навичок із налаштування та підтримки свого двоколісного коня в чудовій технічній кондиції? Все це чекатиме в новому сезоні Велошколи!” – а...
Суспільство
Івано-Франківський національний медичний університет долучився до мистецького проекту «Повернення сакральних реліквій». Однойменна виставка відкрилася до Дня студента 15 листопада у Краєзнавчому музеї Івано-Франківська. Про це повідомили в пресслужбі ІФНМУ.  Відвідувачі виставки зможуть побачити унікальну відреставровану скульптуру святого Алоїзія Гонзаги – ченця єзуїтського ордену, який вважається покровителем молоді та студентства.  Тривалий час скульпту...
Пригоди
Сьогодні, 21 листопада, в Івано-Франківську біля гіпермаркету “Велмарт” поліція затримала чотирьох осіб.  У секторі комунікації Головного управління національної поліції в Івано-Франківській області повідомили, що затримали осіб, які причетні до ряду крадіжок на Прикарпатті.   Наразі на місці працюють слідчі: з’ясовують що це за особи, та звідки вони.   Деталі – згодом.
Екологія
Зима в Україні за менш як за століття скоротиться на місяць. Причиною тому є надзвичайно швидкі темпи потепління. Про це в інтерв’ю Укрінформу попереджає завідувачка відділом прикладної метеорології та кліматології Українського науково-дослідного гідрометеоінституту Віра Балабух. “Підвищення середньої температури за рік на 0,1 градуса подовжує тривалість теплого періоду… на один день! Якщо за середньооптимістичним сценарієм середня температура в Україні до...