
Посипати голову попелом
22:06, 5 березня 2019 р.
Надійне джерело
Чому поляки посипають голову попелом?
Посипати голову попелом

Цей обряд добре знають католики латинського обряду, однак він може здивувати атеїстів або тих, хто належить до інших віровизнань. Все відбувається в середу, перший день Великого посту. Під час богослужіння віруючі стають у чергу до вівтаря, біля якого священик посипає їхні голови попелом, повторюючи слова з Біблії «прахом ти єси і в прах повернешся» або «покайтесь і віруйте в Євангеліє».
Цей обряд проводять не тільки у Польщі, але в усіх римо-католицьких храмах світу. З тією різницею, що, наприклад, римо-католицькі священики Африки чи США не посипають голови, а малюють попелом знак хреста на чолі.
Цікаво, що у греко-католиків такої традиції немає, проте вона збереглася в деяких протестантських церквах.
Попіл — символ тлінності
Практика посипання голови попелом існувала ще до появи християнства. Вона була символом жалоби за померлими у Стародавній Греції та Єгипті. Попіл нагадував, що люди не вічні, рано чи пізно перетворяться в прах, попіл.
У християн цей обряд на самому початку був пов’язаний з актом публічної сповіді. В наші дні віруючі католицької чи православної церкви сповідаються наодинці зі священиком, однак так було не завжди. Відомий німецький богослов, єзуїт Карл Еріх Ранер писав:
Інститут сповіді пройшов серйозні трансформації. Наскільки серйозні, що якби не факти, то деякі християни мені б просто не повірили. Наприклад, святий Августин ніколи в житті не був на сповіді. Протягом декількох століть християни могли сповідатися в своїх гріхах лише раз в житті.
Саме в перші століття нашої ери попіл почав ставати атрибутом ритуалу публічної сповіді.
До VI століття все виглядало приблизно так. Християни, які сильно нагрішили, разом з усією спільнотою виходили з храму. Вони по черзі публічно розповідали про свої гріхи, а потім священик посипав їхні голови попелом. Після цього вони клалися долілиць і всі за них молилися.
Так уся спільнота дізнавалася, хто, наприклад, зрадив дружину, хто щось вкрав і т.д. Перші християни вважали, що така публічна сповідь може відбуватися лише раз у житті.
Та у VI столітті в деяких спільнотах почали практикувати регулярні сповіді наодинці зі священиком. Про це дізнаємося з актів синоду, який відбувся 589 року в Толедо. В акті наголошувалося:
Ми дізналися, що в деяких храмах Іспанії священики відійшли від норм і почали сповідати людей кожного разу, коли вони грішать. Для усунення цієї огидної і негідної практики синод закликає вас повернутися до традиційної форми сповіді.
Та попри протести, публічну сповідь і посипання голови попелом, яке її супроводжувало, з часом припинили практикувати.
У 1091 році попіл «легалізував» папа Урбан ІІ. На синоді голова Римо-Католицької Церкви радив священикам посипати віруючим голови попелом у перший день Великого посту. Цікаво, що саме цей папа вже через чотири роки дав поштовх хрестовим походам.
Попільна середа в Польщі
Згідно з соцопитуваннями, близько 85% громадян Польщі — католики. Традиція відвідувати храми у Попєлєц (Popielec), або Попільну середу, тут дуже популярна. Незважаючи на те, що середа, у яку починається Великий піст, — робоча, поляки масово відвідують у цей день костели.
Раніше цей день називали Вступною середою (Wstępna środa). Часто поляки ще зранку святкували і веселилися, а ввечері йшли до костелів, де їм з нагоди сорокаденного посту посипали голови попелом.
Зараз традиція змінилася. В Попільну середу церква просить віруючих постити, всі вечірки і свята повинні закінчуватися до вівторка. Раніше у деяких регіонах Польщі в Попільну середу прийнято було їсти пісну версію журека, та в наші дні мало хто варить такий суп у цей день. Існує ще одна забавна традиція, пов’язана з початком посту. Декілька століть тому в польських селах святкували «півпістя». В день, коли закінчувалася перша половина Великого посту, хлопці бігали по селу, стукали дерев’яними колодками і розбивали об двері домів глиняні горщики з попелом. Саме тому «півпістя» часто називали також Днем биття горщиків (dzień garnotłuka).
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
19:59
1 березня
11:28
1 березня
ТОП новини
Спецтема
Оголошення
09:33, 26 лютого
09:33, 26 лютого
11:49, 18 лютого
09:33, 26 лютого
09:33, 26 лютого
live comments feed...