• Головна
  • Франківський колекціонер показав, яким колись був коломийський трамвай
20:03, 28 травня 2019 р.
Надійне джерело

Франківський колекціонер показав, яким колись був коломийський трамвай

Франківський колекціонер показав, яким колись був коломийський трамвай

Мандрівник і колекціонер історичних фото, франківець Роберт Ерік опублікував у соцмережі фото коломийського парового трамвая.

"Коломийський трамвай можна також розглядати як окрему частину мережі карпатських приватних вузькоколійок", – написав Роберт Ерік у Фейсбуці.

Коломийський трамвай  вузькоколійна залізниця, що сполучала Коломию з Рунгурами та Ковалівкою. Розповсюдженою є кваліфікація мережі як "паровий вантажний трамвай". Залізниця складалася з двох гілок  ковалівської (з'єднувала Коломию з Ковалівкою, проходила через Сопів) та рунгурської (Коломию з Рунгурами; проходила через Печеніжин і Княждвір).

До 1886 року сполучення нафтових копалень (шиб) та дистилярень (рафінерій) на Коломийщині здійснювалось возами. Тому на початку 1880-х років надінспектор Львівсько-Чернівецької залізниці Людовік Вежбицький запропонував проект будівництва локальної залізниці, що сполучила б Коломию, Печеніжин і Яблунів. Цей проект був підтриманий Станиславом Щепановським, який, працюючи у Британському міністерстві у справах Індії, розробляв будівництво залізниць на Індостані. Щепановський створив консорціум для будівництва залізниці, заручившись фінансовою підтримкою віденської компанії "M.Biedermann&Co". Консорціум розширив проект, включивши у нього будівництво колій і до Княждвора та Слободи Рунгурської.

Будівництво тривало протягом семи місяців 1886 року і здійснювалося віденською фірмою "Lindheim&Co" під керівництвом інженера Рудольфа Матковського. Відгалуження на Яблунів збудовано не було.

Паровий трамвай створили для перевезення нафти з родовища у Слободі Рунгурській. Але видобуток нафти припинили 1944 року через вичерпання родовища. Відтак залізницю використовували лише цегельні та лісопильні.

Франківський колекціонер показав, яким колись був коломийський трамвай, фото-1

Паровий трамвай був вузькоколійним. Для руху потягів використовували 4 паротяги KkStB 98. Точних даних щодо ширини колії немає. Коломийський "трамвай" не був сполучений з жодними іншими залізницями.

Залізниця була зруйнована в часи війни. Після звільнення краю від німецьких загарбників нова влада почала відновлювати її  навесні 1945 року з Коломиї в Рунгури прибув товарний потяг. Працівники НКВД арештовували жителів Рунгур та навколишніх сіл, щоб вивезти їх у Сибір. Проте вояки УПА розібрали рейки, зупинили потяг, солдатів Червоної Армії забрали в полон, пов'язали руки, а потім відпустили. Наступного для в село знову прибули війська НКВД і поклали рейки на місце, після чого потяг таки покинув село.

У повоєнний період було споруджено відгалуження в Ковалівку, де добували вугілля. Останній рейс відбувся 15 травня 1967 року. Того ж року залізницю повністю розібрали.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#новини #прикарпаття #трамвай #коломийщина
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Спецтема
Рубрика присвячена історії Прикарпаття, звичаям, старожитностям краю, віховим подіям, що відбувалися протягом багатовікової історії Франківщини, формування етоносу та культурної спадщини
live comments feed...