
Нововведення в освіті
10:32, 8 жовтня
ДПА у формі ЗНО після 4 класу: що буде, якщо учень не здасть
Нововведення в освіті

Учні 4 класу, фото УНІАН, В'ячеслав Ратинський
Вже невдовзі після 4 класу учні загальноосвітніх шкіл та ліцеїв будуть проходити оцінювання своїх знань на зразок ЗНО, як для одинадцятикласників. Це буде новий формат державної підсумкової атестації (ДПА), яка проводилась до 2020 року.
Проте, новий формат в НУШ матиме велику відмінність від попереднього, він покликаний знизити навантаження на вчителів та дітей, при тому давши змогу оцінити об'єктивно здобуті знання у початковій школі.
Про це пише 0342.ua з посиланням на Український центр оцінювання освіти.
Відмінність для вчителів полягатиме в тому, що замість потреби розробляти завдання для ДПА, аналізувати результати, потрібно буде використати матеріали й інструкції, розроблені УЦОЯО, а після проведення оцінювання увести результати учнівства в спеціальні форми.
Таким чином, елемент ЗНО на рівні ДПА-4 виявляють у такому:
- усі завдання розробляє Український центр оцінювання якості освіти й централізовано надає школам;
- усі процедури в межах ДПА проводять в школах за одними й тими ж інструкціями, які надає Український центр;
- усі результати учнів та учениць після перевірки робіт, яку проводить сам учитель / сама вчителька, збирають в одну централізовану базу даних;
- усі учні й учениці, їхнє батьківство та вчительство отримують зворотний зв’язок після аналізу зібраних даних.
З яких предметів буде тестове оцінювання після 4 класу?
У межах ДПА проводитимуть оцінювання навчальних досягнень учнівства 4-х класів у мовно-літературній і математичній освітніх галузях. Мовно-літературна освітня галузь охоплює шкільні предмети «Українська мова та читання».
Саме належне опанування знань, навичок, умінь, ставлень, визначених Державним стандартом початкової освіти для цих галузей, є передумовою для подальшого успішного навчання на рівні базової середньої освіти.
Якими будуть завдання на ДПА?
Завдання ДПА матимуть виразно компетентнісний характер, цим самим відповідаючи сутності Державного стандарту початкової освіти.
Завдання з мовно-літературної освітньої галузі передбачатимуть роботу, зосереджену навколо цікавих текстів. Тут учні й учениці матимуть змогу показати, як добре вони розуміють прочитаний текст і чи можуть створити власне невелике повідомлення — структуроване й грамотне. Крім цього, учнівству пропонуватимуть завдання на слухання й говоріння. Ці завдання стосуватимуться різноманітних життєвих ситуацій.
Так само й завданням з математики пропонуватимуть учнівству показати свої математичні вміння, розмірковуючи над типовими буденними ситуаціями, наприклад, придбання речей чи продуктів, приготування страв, вимірювання певних об’єктів, прогнозування результатів тощо.
Саме компетентнісні завдання дають змогу врахувати все різноманіття освітніх траєкторій, якими рухаються учні й учениці в початковій школі задля досягнення вимог, визначених Держстандартом початкової школи.
Де діти будуть проходити ДПА після 4 класу?
Усі четвертокласниці й четвертокласники будуть проходити ДПА у своїй школі, у своєму класі, разом зі своїм учителем / своєю вчителькою. Жодних переміщень дітей між закладами не передбачено, адже учнівство 4-х класів — це та вікова категорія дітей, яким критично важливо працювати в знайомих умовах, щоб показати свої фактичні знання.
Чи проходитимуть діти оцінювання на комп’ютері?
Ні, четвертокласники працюватимуть у звичному для себе режимі, а комп’ютерне середовище слугуватиме для обміну матеріалами між УЦОЯО й закладами освіти.
Що буде з дитиною, яка не складе оцінювання ДПА?
Нічого. ДПА-4 проводитимуть виключно з метою моніторингу навчальних досягнень.
Результати оцінювання:
- не визначають подальше навчання дитини;
- використовують лише для того, щоб дитина, її батьки й учителі дізналися: які теми вже добре засвоєні та над якими варто ще попрацювати, щоб упевненіше навчатися в 5-му класі.
Тобто ДПА — це не іспит, а корисний зворотний зв’язок для подальшого розвитку.
Для чого взагалі проводити ДПА після 4 класу?
ДПА в 4-му класі — це не іспит, а інструмент зворотного зв’язку.
За допомогою цифрових алгоритмів і можливостей штучного інтелекту зацікавлені сторони мають отримати короткі, написані зрозумілою мовою звіти про результати учнівства, які дадуть змогу:
- школі — побачити сильні та слабкі сторони освітнього процесу, скоригувати методики викладання;
- учителям — з’ясувати, де дітям потрібна додаткова підтримка;
- батькам — отримати зрозумілу картину того, що дитина вже добре вміє, а над чим варто ще попрацювати.
Головна мета ДПА — допомогти дітям упевнено рухатися далі в навчанні, а не просто оцінити навчальні досягнення учнівства чи порівняти результати з тими, що передбачені Державним стандартом.
Як готуватися до ДПА?
Жодної спеціальної підготовки не потрібно!
Мета ДПА — з’ясувати реальний рівень досягнень дитини, а не результат спеціальної підготовки.
Тому:
- не потрібно додаткових занять чи репетиторів;
- не варто перевантажувати дітей додатковими завданнями;
- достатньо звичного навчання в школі та повсякденних домашніх завдань (якщо їх пропонує вчитель / учителька).
Найкраща підготовка — це спокійна атмосфера вдома й підтримка від дорослих: нагадати дитині, що важливо постаратися, але помилки — це нормально, адже саме помилки дають змогу зрозуміти, над чим ще попрацювати.
Що робити зі стресом у дітей?
ДПА-4 не має жодних наслідків ані для дітей, ані для шкіл. Завдання оцінювання створені так, щоб бути цікавими й посильними для учнів.
Єдине джерело хвилювань для дітей — реакції дорослих. Тому звертаємося до батьків і вчителів:
- не варто лякати дітей складними словами чи абревіатурами;
- краще пояснювати, що їх чекає цікава самостійна робота;
- підкреслювати, що важливо старатися, але не потрібно хвилюватися, якщо якесь завдання здається складним.
Дайте дитині відчути: це не перевірка «хто кращий», а можливість спробувати свої сили та дізнатися щось нове.
Коли очікувати на освітні зміни?
Навесні 2026 році буде проведено пілотування ДПА на рівні початкової школи. До участі буде залучено 10 000 четвертокласників і четвертокласниць з різних регіонів нашої країни в різних типах шкіл. Метою цього пілотування передусім буде апробація процедур, пов’язаних зі збиранням результатів оцінювання через спеціальну освітню платформу (СОП), яку зараз розробляють IT-фахівці.
У 2026 році, але восени, планують також апробацію окремих інструментів і процедур для ДПА на рівні 9-х класів з мовно-літературної (державна мова) та математичної освітніх галузей. До апробації буде залучено близько 2000 учнів 10-х класів, які навчалися в школах, де пілотували навчально-методичне забезпечення НУШ на рівні базової освіти.
На 2027 рік заплановано продовження пілотування ДПА-9. Буде апробовано доопрацьовані за підсумками апробації у 2026 році інструменти й процедури для оцінювання досягнень учнівства в мовно-літературній і математичній освітніх галузях, зокрема з використанням СОП. Також передбачено первинну апробацію інструментів з інших освітніх галузей (громадянська та історична, природнича, інформатична, іншомовна).
У 2028 році потенційно можливим є запуск повноцінної ДПА-9 із двох галузей — мовно-літературної (державна мова) і математичної, а також додаткове пілотування інструментів і процедур для інших галузей.
Таким чином, упровадження ДПА-9 як цілісної системи можливе не раніше 2029 року. Якщо говорити про ДПА-4, то її масове впровадження можливе вже з 2027 року, одна рішення про це має бути прийняте після врахування багатьох чинників, передусім війни.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
Оголошення
07:56, 27 листопада
1
14:30, Сьогодні
9
09:59, 1 грудня
1
10:24, 27 листопада
14:51, 23 листопада
Коментарі